Dit blijkt uit een door Easyjet verstrekte prijsvergelijking van de kosten
voor vliegen vanaf Schiphol, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en London
Heathrow met een Airbus 319.
Z24 vergeleek woensdag (21 januari) de prijzen die Schiphol
vliegmaatschappijen voor een aantal type toestellen in rekening brengt, met
de prijzen van de luchthavens in Brussel en Düsseldorf (zie ‘Schiphol
peperduur’). Volgens online ticketverkoper Vliegwinkel.nl zijn namelijk
vooral deze airports in trek bij Nederlanders die minder voor hun ticket
willen betalen.
Duurder dan andere grote luchthavens
Omdat Schiphol natuurlijk wel een grotere luchthaven is dan die in Brussel en
Düsseldorf, heeft Z24 tevens gekeken hoe de prijzen zich verhouden tot die
op Charles de Gaulle in Parijs, Heathrow in Londen en het vliegveld in
Frankfurt. Uit deze vergelijking blijkt dat Schiphol voor
luchtvaartmaatschappijen ook duurder is dan deze drie grote Europese
vliegvelden.
Alles bij elkaar kost het met een Airbus 319 aandoen van Charles de Gaulle,
Easyjet €21,84 per passagier. Voor Frankfurt is dit 27,75 per passagier,
voor Londen 33,04 en voor Schiphol €47,34.
Kijk je naar waar de prijsverschillen vooral in zitten (zie
link voor pdf-bestand ‘Dit betaalt Easyjet op de grote vliegvelden voor
vluchten met een A319’ ), dan valt op dat landen en opstijgen het duurst
is in Londen. Easyjet betaalt daar voor een keer landen en een keer
opstijgen €550,78. Op Schiphol kost dit 486,40. Parijs en Frankfurt zijn met
€398,98 en 295,14 echter goedkoper.
Frankrijk en Engeland ook vliegtaks
Wat verder opvalt, is dat Schiphol niet de enige luchthaven is die te maken
heeft met een vliegtaks. Ook in Frankrijk en Engeland wordt belasting
geheven op vliegtickets. Uit de prijsvergelijking blijkt dat in het geval
van Easyjet die waar Schiphol mee te maken heeft, weliswaar hoger is (11,25
euro p.p. voor vluchten binnen Europa), maar niet veel hoger. Op Heathrow
moet Easyjet 10,75 euro per ticket afdragen, op Charles de Gaulle 9,63. (Dit
laatste bedrag is opgebouwd uit verschillende heffingen.)
Het grote verschil zit hem in de kosten die de vliegvelden in rekening brengen
voor de afhandeling van passagiers en gemaakte kosten voor veiligheid. (Zie
onderstaande tabel voor de prijzen die Easyjet betaalt voor vluchten met 125
passagiers.)
Vliegveld |
Parijs |
Londen |
Frankfurt |
Schiphol |
Passenger service charge |
945 |
2.205,82 |
1.900 |
1.682,50 |
Security charge |
zit in bovenstaande |
zit in bovenstaande |
1.095 |
2.183,75 |
In Parijs en Londen is de veiligheidstoeslag inbegrepen in de kosten voor de
afhandeling van passagiers. Tel je beide posten ook in Frankfurt en Schiphol
bij elkaar op, dan blijkt dat Amsterdam op deze punten vier keer zo duur is
als Parijs en ook prijziger dan Londen en Frankfurt. Vergelijk je de prijzen
van Schiphol met die van Frankfurt - die ook uitgesplitst zijn -, dan lijkt
dat vooral de veiligheidstoeslag in Amsterdam hoog is.
Volgens Huib Gorter van Barin, de vereniging van in Nederland actief zijnde
luchtvaartmaatschappijen, komt dit doordat Schiphol de kosten die ze maakt
om de veiligheid te waarborgen, zelf moet betalen. "In andere landen
wordt dit door de overheid bekostigd", zegt Gorter.
Regels voor vloeistoffen en gels
Een woordvoerder van Schiphol legt uit dat de luchthaven de
veiligheidstoeslag gebruikt om apparatuur zoals veiligheidspoortjes te
betalen en zo'n 4.000 beveiligingsmensen te kunnen inhuren. "Deze
medewerkers controleren de passagiers, het personeel en meegenomen bagage op
basis van Europese en nationale regels. In die regels staat bijvoorbeeld dat
mensen geen vloeistoffen en gels mogen meenemen. Wij voeren die regels uit",
zegt zij.
"Kijk, wij snappen dat we zelf onze bedrijfsbeveiliging moeten betalen,
maar dat een sector ook moet opdraaien voor aanscherpingen in verband met
terreurdreiging, vinden wij niet terecht."
Volgens Schiphol is het inderdaad zo dat in de Verenigde Staten de overheid
alle beveiligingskosten voor zijn rekening neemt. Hoe dit in andere landen
zit, is volgens de woordvoerder "niet zo transparant". Volgens
Easyjet klopt het dat er landen zijn waar de kosten voor
veiligheidsmaatregelen door de overheid gedragen worden, maar is dit nu net
niet het geval in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië.
Stijging van 60 procent
Op de vraag hoe de veiligheidstoeslag op Schiphol zich de laatste tijd heeft
ontwikkeld, zegt de woordvoerder dat hij in november met 60 procent is
gestegen. De woordvoerder verklaart deze forse prijsstijging door te zeggen
dat Schiphol eigenlijk in april vorig jaar de kosten had willen verhogen,
maar dat dat toen niet ging omdat nog geen uitsluitsel was van de NMa over
een bezwaar dat was ingediend tegen een eerdere prijsverhoging.
De prijsverhoging is daarom pas doorgevoerd per 1 november. "Toen waren
er alleen nog maar twee maanden over om de in het heel 2008 gemaakte kosten
terug te verdienen", aldus de woordvoerder van Schiphol. Per 1 april
dalen de veiligheidskosten op Schiphol hierom dus weer, en wel van €17,47
per persoon naar 12,95 per persoon.
Kijk je naar bovenstaand kader dan zie je dat Easyjet op basis van €17,47 per
persoon, voor 125 mensen €2.183,75 aan veiligheidstoeslag betaalde. Was het
tarief toen al €12,95 geweest dan zou dit per 125 passagiers 1618,75 zijn
geweest. Ook met dit lagere tarief zou Schiphol voor Easyjet wat
passagiersafhandeling en veiligheidstoeslag betreft, nog altijd 3,5 keer zo
duur zijn als Charles de Gaulle.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl